МІЖНАРОДНИЙ ФОНД
УКР ENG
 
news
/Forum/0_Forum.php

 

Швейцарська Конфедерація

 


 

 

 

 Дайджест  / Центр суддівських студій 

 

Вища рада правосуддя вимагає від Телеканалу новин «24» спростувати неправдиву інформацію

 

24 квітня 2017 року у програмі «Наші гроші з Денисом Бігусом», а саме розслідуванні Марини Ансіфорової «Час додому» (Телеканал новин «24»)  було оприлюднено недостовірну інформацію про діяльність членів Вищої  ради правосуддя.

Управління інформації та забезпечення комунікаційної діяльності секретаріату Вищої ради правосуддя звертається до керівництва телеканалу з вимогою використовувати у підготовці сюжетів телепрограм лише перевірені факти, а також спростувати недостовірну інформацію або надати Вищій раді правосуддя можливість спростувати недостовірну інформацію у вказаній телепрограмі.

По-перше, автор сюжету вказала у програмі, що час роботи членів Дисциплінарних палат завершується о першій годині дня. Цитуємо: «Члени Вищої ради правосуддя, які мають розглядати скарги на суддів, займаються цим лише 4 години на день. При цьому заробітна плата члена ВРП складає близько 200 тисяч гривень на місяць».

 Таке твердження не відповідає дійсності і наведені у сюжеті аргументи не свідчать про порушення членами Вищої ради правосуддя внутрішнього трудового розпорядку, відповідно до якого робочий час органу триває з 9:00 до 18:00.

По-друге, звертаємо увагу, що засідання Дисциплінарних палат та Вищої ради правосуддя не вичерпують всього обсягу діяльності членів Ради.

Лише підготовка дисциплінарної справи до розгляду на засіданні Дисциплінарної палати відповідно до статті 48 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» включає: здійснення запитів та збір додаткової інформації і документів, матеріалів, пояснень судді та скаржника, ознайомлення з суддівським досьє, визначення свідків чи інших осіб, які підлягають виклику або запрошенню взяти участь у засіданні, тощо.

Відповідно до статті 20 Закону України «Про Вищу раду правосуддя» член Вищої ради правосуддя, який персонально голосує за рішення Дисциплінарної палати чи Вищої ради правосуддя, зобов’язаний  ознайомитися з усіма матеріалами, що стосуються питань порядку денного засідань Вищої ради правосуддя, органів Вищої ради правосуддя, до складу яких він входить, наводити свої мотиви та міркування, а також подавати додаткові документи з питань, що розглядаються; вносити пропозиції щодо проектів рішень Вищої ради правосуддя, брати участь в ухваленні рішень, у визначених цим Законом випадках висловлювати письмово окрему думку щодо рішень Вищої ради правосуддя чи її органів, до складу яких він входить.

По-третє, здійснення дисциплінарних проваджень не є єдиним повноваженням Вищої ради правосуддя.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про Вищу раду правосуддя»  Вища рада правосуддя:

1) вносить подання про призначення судді на посаду;

2) ухвалює рішення стосовно порушення суддею чи прокурором вимог щодо несумісності;

3) забезпечує здійснення дисциплінарним органом дисциплінарного провадження щодо судді;

4) утворює органи для розгляду справ щодо дисциплінарної відповідальності суддів;

5) розглядає скарги на рішення відповідних органів про притягнення до дисциплінарної відповідальності судді чи прокурора;

6) ухвалює рішення про звільнення судді з посади;

7) надає згоду на затримання судді чи утримання його під вартою чи арештом;

8) ухвалює рішення про тимчасове відсторонення судді від здійснення правосуддя;

9) вживає заходів щодо забезпечення авторитету правосуддя та незалежності суддів;

10) ухвалює рішення про переведення судді з одного суду до іншого, рішення про відрядження судді до іншого суду того самого рівня і спеціалізації;

11) ухвалює рішення про припинення відставки судді;

12) погоджує кількість суддів у суді;

13) затверджує Положення про Єдину судову інформаційну (автоматизовану) систему, Положення про Державну судову адміністрацію України та типове положення про її територіальні управління, Положення про Службу судової охорони, Положення про проведення конкурсів для призначення на посади державних службовців у судах, органах та установах системи правосуддя, Положення про Комісію з питань вищого корпусу державної служби в системі правосуддя, Порядок ведення Єдиного державного реєстру судових рішень;

14) погоджує Типове положення про апарат суду, Положення про порядок створення та діяльності служби судових розпорядників;

15) надає обов’язкові до розгляду консультативні висновки щодо законопроектів з питань утворення, реорганізації чи ліквідації судів, судоустрою і статусу суддів, узагальнює пропозиції судів, органів та установ системи правосуддя стосовно законодавства щодо їх статусу та функціонування, судоустрою і статусу суддів;

16) здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення своєї діяльності; бере участь у визначенні видатків Державного бюджету України на утримання судів, органів та установ системи правосуддя;

17) затверджує за поданням Державної судової адміністрації України нормативи кадрового, фінансового, матеріально-технічного та іншого забезпечення судів;

18) погоджує в установленому порядку перерозподіл бюджетних видатків між судами, крім Верховного Суду;

19) призначає на посаду та звільняє з посади Голову Державної судової адміністрації України, його заступників;

20) визначає за поданням Голови Державної судової адміністрації України граничну чисельність працівників Державної судової адміністрації України, у тому числі її територіальних управлінь;

21) здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України «Про судоустрій і статус суддів».

Вища рада правосуддя в зв’язку із реалізацією визначених законом повноважень бере участь у міжнародному співробітництві, у тому числі взаємодіє з іноземними закладами, установами та організаціями з питань правосуддя, може бути членом відповідних міжнародних асоціацій.

Вища рада правосуддя може залучати для виконання допоміжних і консультативних функцій органи суддівського самоврядування, установи та організації, суддів, суддів у відставці, адвокатів, прокурорів та інших спеціалістів, Громадську раду доброчесності за їхньою згодою на громадських засадах.

Таким чином, висновок автора сюжету про те, що діяльність члена Вищої ради правосуддя обмежується участю у засіданні Ради чи її органів, свідчить про незнання чинного законодавства, непрофесійність та намагання безпідставно дискредитувати роботу конституційного органу державної влади та суддівського врядування, який діє в Україні на постійній основі для забезпечення незалежності судової влади, її функціонування на засадах відповідальності, підзвітності перед суспільством.

По-четверте, звертаємо увагу керівників телеканалу на  невідповідність дійсності викладених у програмі фактів про кількість розглянутих дисциплінарних справ стосовно суддів, що виносили рішення проти активістів Майдану. У програмі автор зазначив, що з червня 2016 року Вища рада правосуддя розглянула лише 35 скарг із 300, зробивши наголос на закінченні за два місяці строків розгляду цієї категорії справ.

При цьому питання строків розгляду цієї категорії справ у сюжеті та у друкованій версії викладено некоректно. Зокрема, у публікації за телесюжетом (електронне посилання: http://24tv.ua/chas_dodomu_za_sotni_tisyach_griven_chinovniki_pratsyuyut_kilka_godin_na_den_n810147) вказано  таке: «За інформацією журналістів програми, у 90 % випадків на засіданнях того тижня ВРП відмовляла у відкритті дисциплінарних проваджень, в той час як строки притягнення минають за два місяці».

З цієї цитати слідує, що Дисциплінарні палати Вищої ради правосуддя безпідставно, до завершення строку притягнення до відповідальності судді, відмовляли у відкритті дисциплінарних справ.

Звертаємо увагу авторів програми, що всі рішення Дисциплінарних палат є мотивованими і ґрунтуються на нормах чинного законодавства. Усі рішення оприлюднені на офіційному сайті Вищої ради правосуддя та знаходяться у безперешкодному доступі.

Інформація щодо кількості розглянутих Вищою радою правосуддя дисциплінарних справ, зокрема  стосовно суддів, які виносили рішення проти активістів Майдану (загалом з 2015 по 2017 роки Вищою радою правосуддя було розглянуто 616 дисциплінарних проваджень), регулярно оприлюднюється на офіційному веб-сайті Вищої ради правосуддя.

Ще раз інформуємо, що  у  2015 році на розгляд Вищої ради юстиції було передано 41 висновок Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції (далі – ТСК) про наявність ознак порушення присяги у діях 46 суддів.

За всіма висновками  ТСК Вищою радою юстиції було відкрито дисциплінарні справи, у 28 з цих дисциплінарних справ Рада прийняла остаточні рішення, з них: 20 – внести подання про звільнення у зв’язку з порушенням присяги судді, 7 – відмовити у внесенні подання (6 – направити до ВККС України); 1 – залишити без розгляду та направити до ВККС України.

У 2016 році за результатами розгляду заяв, переданих ТСК, Вищою радою юстиції прийнято 43 рішення про відкриття дисциплінарної справи стосовно 45 суддів.

За результатами розгляду дисциплінарних справ, відкритих за заявами, що надійшли від ТСК, Вища рада юстиції прийняла:

-   2 рішення щодо внесення подання про звільнення за порушення присяги двох суддів (судді Шевченківського районного суду міста Києва Волокітіної Наталії Борисівни та судді Печерського районного суду міста Києва Царевич Оксани Ігорівни; указами Президента України від 29 вересня 2016 року № 423/2016 та № 425/2016 цих суддів звільнено з посад у зв’язку з порушенням присяги судді);

-   1 рішення стосовно 1 судді щодо відмови у внесенні подання про звільнення судді з посади за порушення присяги;

-   1 рішення стосовно 1 судді про припинення дисциплінарного провадження.

Після розгляду заяв,  переданих ТСК, Вищою радою юстиції було прийнято:

-  2 рішення стосовно 3 суддів про повернення без розгляду заяв;

-  2 рішення стосовно 2 суддів про направлення заяв до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;

-  17 рішень стосовно 24 суддів про залишення без розгляду заяв;

-  63 рішення стосовно 124 суддів про відмову у відкритті дисциплінарної справи.

У 2017 році (станом на 1 квітня) Дисциплінарними палатами розглянуто 78 матеріалів. Прийнято рішення про відмову у відкритті дисциплінарної справи за переданими ТСК заявами – 24 рішення стосовно 28 суддів.

Прийнято рішення про відкриття дисциплінарної справи за переданими ТСК заявами – 45 рішень стосовно 50 суддів.

Прийнято рішення у дисциплінарних справах за переданими ТСК заявами – 35 рішень стосовно 44 суддів, з них:

тимчасо відсторонити від здійснення правосуддя (від одного до шести місяців) – 2 суддів;

внести подання про звільнення – 13 суддів;

відмовити у притягненні до дисциплінарної відповідальності – 29 суддів.

По-п’яте, звертаємо також вашу увагу, що розмір заробітної плати членів Вищої ради правосуддя визначений у Законі України «Про Вищу раду правосуддя».  

Згідно з частиною другою статті 21 зазначеного Закону розмір винагороди члена Вищої ради правосуддя встановлюється у розмірі посадового окладу судді Верховного Суду з коефіцієнтом 1,5. Розмір винагороди члена Вищої ради правосуддя, який є суддею, дорівнює сумі його суддівської винагороди, якщо така сума перевищує розмір посадового окладу судді Верховного Суду з коефіцієнтом 1,5.

Частиною третьою статті 135 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» визначено базовий розмір посадового окладу судді Верховного Суду – 75 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року. Крім того, частиною четвертою цієї норми передбачено, що до базового розміру посадового окладу, визначеного частиною третьою цієї статті, додатково застосовується регіональний коефіцієнт 1,25, якщо суддя здійснює правосуддя у суді, що розташований у населеному пункті з кількістю населення щонайменше один мільйон осіб.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 1 січня 2017 року становить 1600 гривень.

Вважаємо, що наведені факти свідчать про те, що викладена в програмі інформація є  неправдивою та на підставі статті 277 Цивільного кодексу України має бути невідкладно спростована.

Джерело: www.vru.gov.ua
25.04.2017

Сьогодні
25 листопада 2017

Анонс подій:

 



Архів заходів Центру>>


Опитування (архів)


підписатися на        розсилку новин з сайту
підтвердити підписку
нагадати пароль
відписатися



Наші публікації:

Архів публікацій>>


Вийшов новий номер Віснику Центру суддівських студій присвячений монiторингу доступностi, ефективностi та неупередженостi правосуддя в Українi


 
© 2001-2016. Центр суддівських студій. При копіюванні матеріалів та/або розміщенні їх у будь-якому інформаційному виданні -
посилання на Центр суддівських студій обов'язкове. E-mail: info@judges.org.ua, judges@i.com.ua

Підтримка сайту: Швейцарська Конфедерація