МІЖНАРОДНИЙ ФОНД
УКР ENG
 
news
/Forum/0_Forum.php

 

Швейцарська Конфедерація

 


 

 

 

 Дайджест  / Центр суддівських студій 

 

Апеляційний суд захистив честь судді, який пострадждав через скасування тарифів на газ

 

Встановлення роздрібних цін на газ на підставі лише меморандуму з МВФ безпідставне, — ОАСК .

Шостий апеляційний адміністративний суд залишив у силі рішення Окружного адміністративного суду м. Києва за позовом Юлії Тимошенко до Кабінету міністрів України про скасування Постанови КМУ № 315 від 27.04.2016 р. «Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758».

Нагадаємо, що згідно з Постановою КМУ № 758 від 01.10.2015 р., на період з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року (включно) діяли граничні роздрібні ціни на природний газ для побутових споживачів, диференційовані залежно від виду та місячних обсягів використання природного газу, в розмірі, визначеному постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, № 583 від 3 березня 2015 року, а саме:

1) для приготування їжі та/або підігріву води — 7,188 грн за 1 куб. м;

2) для індивідуального опалення або комплексно (індивідуальне опалення, приготування їжі та/або підігрів води):

за обсяг, використаний до 1200 куб. метрів природного газу (включно) за період з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року (включно), — 3,6 грн за 1 куб. м;
за обсяг, використаний понад 1200 куб. метрів природного газу за період з 1 жовтня 2015 року по 31 березня 2016 року (включно), — 7,188 грн за 1 куб. м

Постановою КМУ №315 від 27.04.2016 «Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 1 жовтня 2015 р. №758» з 1 травня 2016 року затверджено нові рівні цін природного газу, паритетні з імпортом. Таким чином, на період з 1 травня 2016 року по 31 березня 2017 року (включно) Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» постачає природний газ виробникам теплової енергії з метою надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню за регульованою ціною (без урахування тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, а також податків та зборів, що включаються до вартості природного газу, відповідно до Податкового кодексу України) в розмірі 4942 грн за 1000 куб. м;

3) Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» постачає природний газ виробникам теплової енергії для релігійних організацій за регульованою ціною (без урахування тарифів на послуги з транспортування та розподілу природного газу, а також податків та зборів, що включаються до вартості природного газу, відповідно до Податкового кодексу України) в розмірі 2471 грн за 1000 куб. м;

4) діє гранична роздрібна ціна на природний газ для побутових споживачів в розмірі 6,879 грн за 1 куб. м;

5) діє гранична роздрібна ціна на природний газ для релігійних організацій (крім обсягів, що використовуються для провадження виробничо-комерційної діяльності) в розмірі 3,913 грн за 1 куб. м.

Окружний адміністративний суд міста Києва 04 березня 2019 року у справі № 826/9665/16 визнав протиправною та нечинною постанову Кабінету міністрів України № 315 від 27 квітня 2016 року «Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 1 жовтня 2015 року № 758» з моменту її прийняття, а саме з 27.04.2016.

Суд вважав, що постанова Кабміну затверджена з порушеннями, оскільки при її ухваленні не була дотримана процедура узгодження із Секретаріатом енергетичного співтовариства. Суду не надані докази про погодження проекту регуляторного акту з регуляторним органом, а також докази щодо розгляду матеріалів на засіданні КМУ.

Висновки декількох експертиз, проведених у справі, суперечили одна одній, оскільки то доводили необґрунтованість граничної роздрібної ціни на природний газ для побутових споживачів, то, навпаки, підтверджували її правильність.

Відповідно до пояснювальної записки на п’яти аркушах за підписом від імені першого віце-прем'єр-міністра України — Міністра економічного розвитку і торгівлі України, без дати складання (зазначено лише 2016 рік), в обґрунтування зазначених цін є посилання на те, що між Україною та МВФ погоджено програму кредитування EFF та підписано меморандуми про економічну та фінансову політику, і ціна придбання природного газу НАК «Нафтогаз України», розрахована з урахуванням прогнозної ціни імпортованого природного газу з травня по грудень 2016 року як середня у розмірі 185,11 дол. США за 1000 куб. м, визначена з урахуванням прогнозованої ціни на природний газ на німецькому газовому хабі (NCG).

Представники Кабінету міністрів України не обґрунтували суду, чому саме застосовано розрахункову ціну прогнозованої ціни на природний газ на німецькому газовому хабі (NCG).

Врешті-решт, суд дійшов висновку, що граничні роздрібні ціни на природний газ для споживачів на єдиному рівні у розмірі 6879 гривень за 1000 куб. м, визначені постановою Кабінету міністрів України № 315 від 27.04.2016 р. «Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 1 жовтня 2015 р. № 758», є економічно необґрунтованими і не можуть встановлюватись КМУ лише на виконання Меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною та МВФ без врахування всіх обставин, що мали значення для ухвалення оскаржуваного рішення, зокрема економічного характеру, та існуючого правового регулювання процедури ухвалення такого роду актів.

Користь від такого рішення для споживача очевидна та полягає у тому, що у постанові від 16 січня 2019 року у справі № 757/31606/15-ц Велика Палата Верховного Суду зазначила, що в разі використання споживачем послуг відповідно до тарифів, визначених рішенням, яке у подальшому скасоване судом, позивач має право на здійснення перерахунку нарахованих йому платежів.

Велика Палата також зазначила, що позиція судів, які відмовляють у такому перерахунку, оскільки вважають, що в момент нарахування плати за житлово-комунальні послуги тарифи були чинними, хоча в подальшому їх було скасовано, є помилковою.

У постановах Вищого господарського суду України від 13 січня 2016 року (справа № 910/7171/15-г), 2 лютого 2016 року (справа № 910/29714/14), 30 листопада 2017 року (справа № 910/20271/15) та ухвалах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 19 травня, 19 червня 2014 року, 19 серпня 2015 року суди, задовольняючи позовні вимоги про перерахунок наданих комунальних послуг, виходили з того, що позивачам у спірні періоди виставлено рахунки за спожиті комунальні послуги із застосуванням тарифів, які в судовому порядку визнано незаконними і нечинними з моменту їх прийняття.

Оскільки рішення апеляційного суду набрало чинності з моменту його проголошення, споживачі комунальних послуг, яким несправедливо нараховувалися платежі, мають право звертатися за їх перерахунком.

Нагадаємо, що саме на рішення ОАСК про скасування постанови № 315 практично миттєво відреагувала Вища Рада Правосуддя, яка відсторонила від здійснення правосуддя головуючого у справі суддю, а прем’єр-міністр України Володимир Гройсман публічно висловив невдоволення судовим рішенням Євгена Аблова.

Раніше «Судово-юридична газета» писала про скандали з лічильниками газу, які сколихнули Україну взимку 2018–2019 років.

Сергій Студенніков

Джерело: sud.ua
09.07.2019

Сьогодні
24 липня 2019

Анонс подій:

 

 


Архів заходів Центру>>


Опитування (архів)


підписатися на        розсилку новин з сайту
підтвердити підписку
нагадати пароль
відписатися



Наші публікації:

Архів публікацій>>


Вийшов новий номер Віснику Центру суддівських студій присвячений монiторингу доступностi, ефективностi та неупередженостi правосуддя в Українi


 
© 2001-2016. Центр суддівських студій. При копіюванні матеріалів та/або розміщенні їх у будь-якому інформаційному виданні -
посилання на Центр суддівських студій обов'язкове. E-mail: info@judges.org.ua, judges@i.com.ua

Підтримка сайту: Швейцарська Конфедерація