Коаліція зобов'язалася ввести публічне обговорення кандидатур суддів до Верховного та Конституційного судів України. Про це йдеться в тексті коаліційної угоди. Але в Конституції та законах України закріплено порядок призначення суддів, де такі поняття, як громадські слухання не передбачені, заявив експерт в галузі права Ростислав Кравець.
Згідно з коаліційною угодою, суди формуватимуться на конкурсній основі з визнаних фахівців у галузі права за визначеними законом критеріями. Ці нововведення передбачається ввести в судах всіх рівнів. Детальніше про цей пункт коаліційної угоди в ефірі радіостанції Голос Столиці розповів старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.
Що означає публічне обговорення кандидатур суддів?
– На мій погляд, це більше данина суспільству, ніж реальний інструмент, який зможе вплинути на призначення суддів. Яскравим прикладом може служити сьогоднішня ситуація з громадськими радами при різних міністерствах і відомствах. Існують громадські ради, проте всі зауваження, які ними даються, жодним чином не враховуються при прийнятті тих чи інших документів. Те ж саме, найімовірніше, буде і з обговореннями кандидатур суддів.
Якщо перевіряти, скільки витрачають судді, то як визначити, чиї саме ці витрати – суддів або членів їх сімей? Потрібно зберігати кожен чек на покупку?
– Навіщо так перебільшувати ситуацію. Припустимо, у судді зарплата 25-30 тисяч гривень, а він живе в будинку, площа якого 3 тисячі квадратних метрів, цей будинок треба утримувати? Він їздить на автомобілі, який йому не належить, але автомобіль потрібно заправляти? Тобто, все це можна швидко і адекватно порівняти, і відразу ж буде видно всю картину.
Ви кажете, що зараз немає механізму обговорення кандидатур суддів до Верховного суду і КС. А яким цей механізм повинен бути?
– Тут потрібно буде в цілому міняти всю систему судоустрою України. Механізм, який пропонується в коаліційній угоді – він просто ні про що. У нас в Конституції та законах України закріплено порядок призначення суддів. І такі поняття, як громадські слухання не передбачені. Тому потрібно продумати абсолютно інший механізм призначення суддів. Або якось їх призначати за територіальною ознакою, і має бути певна вислуга років, плюс порівняння декларацій. Тоді поки кандидати дійдуть до Верховного або Конституційного суду, там уже не залишиться людей, які якимось чином замішані в корупції. А якщо брати це все на якомусь середньому етапі, то незрозуміло, на що вплинуть ці громадські слухання.
Якщо взяти за основу вашу схему, скільки часу знадобиться на її реалізацію?
– Кілька років, тому що просто так судді нізвідки не з'являються. Всі ці заяви, мовляв, давайте візьмемо та призначимо когось суддями, а всіх уявляємо – це абсолютний популізм. Просто так взяти і всіх звільнити неможливо навіть технічно. Тому потрібно продумувати цю люстрацію виключно виходячи з відповідності декларацій. І поступово ситуація вирівняється. Крім того, державі треба забути про втручання в дії судів. Тому що сьогодні триває спроба втручання в судову систему, щоб мати над ній владу і мати можливість нею керувати.